3 mitos cara untuk hamil cepat

Share

Di bawah adalah 3 mitos cara untuk hamil cepat . Sebenarnya mitos-mitos cara untuk hamil cepat ada yang betul dan ada juga yang tak betul. Oleh itu, berhati-hati bila menuruti apa-apa tips cepat mengandung dengan memastikan mitos-mitos tersebut disokong oleh kajian sains sebelum menurutinya.

1. Olahraga cara untuk hamil cepat

Mitos ini adalah benar di mana olahraga ringan seperti berenang atau berjalan cepat akan menjadikan tubuh lebih sihat dan cergas. Di samping itu juga ia dapat membantu untuk mencapai berat badan yang ideal kerana berat badan ideal juga menjadi salah satu faktor untuk mudah hamil. Wanita dengan berat badan deal biasanya akan lebih mudah hamil berbanding wanita yang mengalami masalah berat badan. Terlalu gemuk atau terlalu kurus menyebabkan wanita mendapat masalah untuk hamil .

 

2. Bila Inginkan anak kembar, berhubungan intim 2 x dalam Jarak Waktu yang Singkat

Ini merupakan satu mitos yang salah kerana kemungkinan untuk kelahiran bayi kembar adalah lebih disebabkan oleh pengaruh sperma dan sel telur saat persenyawaan. Boleh jadi samada kembar satu sel telur atau dua sel telur. Salah satu alasan ilmiah yang masih boleh diterima adalah terdapat kemungkinan terdapat penurunan gen kembar.

3. Ambil anak angkat sebagai cara untuk cepat  hamil

Mitos ini masih belum dibuktikan oleh sains. Walaupun begitu terdapat beberapa pasangan yang telah membuktikan tips cepat hamil ini. Dari segi pandangan pakar, kehadiran anak angkat sebenarnya  mempengaruhi psikologi pasangan terutama si ibu. Ketegangan emosi dan depresi si ibu berkurang hingga memberi pengaruh positif pada keadaan  psikologinya. Tekanan juga merupakan salah satu penyebab masalah untuk hamil, maka berkurangnya stress dapat membantu meningkatkan produksi hormon yang akan mengoptimakan fungsi sistem reproduksi sehingga pada akhirnya dapat mempercepatkan berlakunya kehamilan.


Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *